Skip to content

جدیدترین اطلاعیه آزمون یوس ترکیه

اطلاعیه جدید آزمون یوس ترکیه

آزمون یوس سراسری شده است

اخبار و اطلاعات مربوط به آزمون یوس که همه ساله توسط ترکیه برگزار می شود، همواره مورد توجه دانشجویانی است که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور ترکیه را دارند. به این دلیل است که در برخی از دانشگاه‌های ترکیه از آنها گواهی این آزمون درخواست می‌شود و متقاضیان نمی‌دانند چیست. نبولا آکادمی در این فرصت قصد دارد، توضیحات لازم را بصورت مختصر همراه با جدیدترین اطلاعیه آزمون یوس ترکیه ارائه دهد. اینکه آزمون شامل چه مواردی بوده و دانش آموزان چگونه و چه زمانی می‌توانند برای این آزمون اقدام نمایند.

اطلاعات مختصر در مورد آزمون یوس ترکیه و اطلاعیه جدید این آزمون

بسیاری از دانشجویان خارجی و والدین آنها در مورد نکات برجسته و نامشخص در مورد مراحل تحصیل در دانشگاه و پیش دانشگاهی در ترکیه تعجب می‌کنند. به این دلیل که آنها با مراحلی که در کشورهای خود دنبال می‌شوند متفاوت هستند. وزارت آموزش عالی ترکیه از دانشجویان خارجی که مایل به ثبت نام در دانشگاه‌های ترکیه هستند، می‌خواهد تا در آزمون YOS شرکت کنند. این برای اولین بار در سال 1981 اتفاق افتاد و شرط ورود آنها به تعداد مشخصی از دانشگاه‌های این کشور بود.

ضرورت قبولی در آزمون یوس برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

این آزمون به معنای امتحان ورودی برای دانشجویان خارجی است. برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای اینکه بتوانند اتباع خارجی را در دانشکده‌های خود ثبت نام کنند، دانشجو را ملزم به داشتن گواهی آزمون YOS می‌کنند. نمره آزمون YOS نقش مهمی در بالا بردن میانگین دانش آموز اخذ شده در گواهینامه متوسطه خود دارد. بدین ترتیب که او را قادر می‌سازد برای ثبت نام در کالج‌هایی با اعتبار علمی بالا مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی اقدام کند. توجه داشته باشید که دانشگاه‌های زیادی در ترکیه وجود دارند که نیازی به مدرک YOS ندارند. با این حال، دانشجویی که آن را اخذ می‌کند، اولویت پذیرش در کالج‌ها و شاخه‌های مورد نظر خود را دارد.

جهت کسب تمامی اطلاعات مربوط به تحصیل در ترکیه به این صفحه مراجعه نمایید.

شرایط ثبت نام در آزمون یوس

لازم به ذکر است که دانش آموزی که هنوز گواهی پایان دوره متوسطه را نگرفته است می‌تواند در آزمون شرکت کند، اما برای ثبت نام و تمایز در دانشگاه‌ها باید گواهینامه متوسطه را دریافت کند، یعنی گواهی YOS کافی نیست. ناگفته نماند که با توجه به مکانیسم عمل، زمان در نظر گرفته شده برای برگزاری آزمون YOS در اکثر دانشگاه‌ها (100) دقیقه برای پاسخ به (80) سؤال است. به این معنی که زمان در نظر گرفته شده برای هر سوال 1.15 دقیقه خواهد بود. این، کار را برای برخی، به ویژه دانش آموزان با دیپلم دبیرستان، ادبی یا حرفه ای در کشورهایشان دشوار می‌کند.

image 9

مواد امتحانی آزمون یوس

 این امتحان از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول سوالات هوش و ریاضیات است که شامل مبانی تجزیه و تحلیل ریاضی است. بخش دوم شامل سوالات هندسه و شامل یک برنامه درسی جامع برای تمامی مبانی مهندسی می‌باشد.

منظور از سوالات هوشی که نماد آن (IQ) است، سوالاتی است که از طریق آنها توانایی‌های ذهنی دانش آموز سنجیده می‌شود و عمدتاً به هوش و توانایی تفکر او بستگی دارد و حاوی ایده‌های زیر است: رمزگذاری، اعداد، عملیات، اعداد متوالی، رابطه بین فرآیند و اعداد، جداول رابطه بین اشکال هندسی، نمودارها، محیط و مساحت.

 زمان برگزاری آزمون یوس؛ جدیدترین اطلاعیه آزمون یوس ترکیه

ثبت نام آزمون YOS معمولاً در اکثر دانشگاه‌ها طی ماه‌های بهمن و اسفند هر سال آغاز می‌شود. این در حالی است که اخیراً کشور ترکیه به صورت کاملاً مستقل، عهده دار برگزاری این آزمون گردیده است. دقت داشته باشید که مدارک و نمرات YOS از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، مثلاً در دانشگاه استانبول 80 درجه یا در سایر دانشگاه‌ها 100 درجه است.

با توجه به اطلاعات و جزئیاتی که از جلسه محرمانه سازمان YOK به بیرون درز کرده است، مفاد کلیدی زیر درباره زمان و نحوه برگزاری آزمون بسیار حائز اهمیت می باشد؛ این اطلاعیه توسط نهاد ریاست جمهوری به شورای آموزش عالی به عنوان دستور ابلاغ گردیده است و حداقل تا پایان دوره ریاست جمهوری قابل تغییر نخواهد بود. دستور تشکیل این لایحه در ماه June از نهاد ریاست جمهوری به دفتر سازمان YOK ابلاغ گردیده و طی 5 تا 6 ماه تصمیم گیری انجام و اعلام گردید.

  1. هیچ دانشگاهی آزمون یوس مستقل برگزار نخواهد کرد و این آزمون برای دو مقطع زمانی ورودی دانشگاه ها در سال برگزار خواهد شد.
  2. دانشگاه های دولتی و حتی دانشگاه های خصوصی برای رشته های پرمخاطب موظف به اعمال نمره یوس مرکزی جهت پذیرش هستند؛ رشته معماری نیز به لیست قبلی اضافه گردید.
  3. نمرات SAT و ACT برای رشته های پرمخاطب اکیدا اعتبار نخواهند داشت.
  4. مسئول طراحی استخر سوالات آزمون سازمان ÖSYM خواهد بود.
  5. آزمون در بیش از ۶۰ کشور برگزار خواهد شد و از ماه ها قبل سازمان های یونس امره (وابسته به سفارت) و معارف موظف به آماده سازی نمایشگاه های YOK و لجستیک آزمون خواهند بود.
  6. انتخاب رشته بصورت مرکزی و قبل از آزمون انجام خواهد شد و داوطلب صرفا برای دانشگاه های انتخاب شده ارزیابی خواهد شد.(طبق روال قبلی ÖSYM)
  7. پذیرش در تمامی دانشگاه های خصوصی نیز با آزمون مرکزی خواهد بود.
  8. سبک سوالات دربرگیرنده بخش کیفی یادگیری های داوطلبین خواهد بود.
  9. از سال ۲۰۲۲ کیفیت دانشجویان حائز اهمیت خواهد بود و تعداد و درآمد دیگر هیچ اهمیتی برای YOK نخواهد داشت.
  10. احتمال ورشکستگی چندمورد از دانشگاه های کم طرفدار خصوصی از مطرح شد؛ تنها دانشگاه خصوصی حامی این لایحه دانشگاه مدی پل بوده است که به دلیل نزدیکی‌ موسس آن با حزب حاکم میباشد.
  11. به مدت ۳ سال سطح مینیمم نمرات لازم در آزمون شناور خواهد بود.
  12. طی مدت کوتاهی به تمامی دانشگاه های دولتی جهت افزایش چند برابری شهریه دستورالعمل ابلاغ خواهد شد.

تحصیل در ترکیه

ترکیه مقصد بسیاری از مهاجرین تحصیلی از ایران و دیگر کشورهای جهان بوده و رتبه بالایی در جذب دانشجویان بین الملل دارد. با کامل ترین راهنمای آشنایی و تحصیل در ترکیه با نبولا آکادمی همراه باشید.

فرم سینگل بلاگ

هنوز نظری داده نشده است.


دیدگاه خود را وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *